Arno Forsius

Käsin koskematta syntynyt kuva

Olen joitakin kertoja purkanut vanhoja valokuvia kehyksistään ja huomannut, että valokuvan takana olevaan tumman violettiin paperiin on muodostunut valon vuosikausia kestäneen vaikutuksen johdosta positiivinen kopio valokuvasta. Ne valokuvan kohdat, jotka ovat vaaleita, päästävät lävitseen enemmän valoa kuin tummat kohdat, jolloin taustana ollut paperi vaalenee enemmän kuvan vaaleita kohtia vastaavista paikoista. Nyt olen voinut ottaa talteen "todisteet" tällaisesta tapahtumasta, skannaamalla sekä kuvan että sen taustalla olleeseen paperiin muodostuneen kuvan.

Mainitsen tästä havainnosta sen vuoksi, että olen yhdistänyt sen mielessäni ortodoksien "käsintekemättömän" ikonin syntymahdollisuuteen. Voidaan kuvitella, että kankaalle maalatun ikonin takana on ollut tummasta pellavasta valmistettu kangas tai ehkä tummasävyinen puulevy, jolloin taustan pintaan on saattanut vuosikymmenien tai -satojen aikana muodostua valon haalistavan vaikutuksen seurauksena positiivinen kopio maalatusta ikonista eli "käsintekemätön" ikoni.

Liitän tämän maininnan loppuun kehyksessä olleen valokuvan, sen takana olleeseen violettiin paperiin kehittyneen positiivisen kuvan silmälle näkyvässä tummuusasteikossa, sekä jälkimmäisestä toisen kuvan, jossa valoisuutta ja jyrkkyyttä on korostettu.

 

 

 

 

Kehyksessä ollut valokuva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kehyksen taustapaperiin muodostunut kuva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taustapaperiin muodostunut kuva,
valoisuutta ja jyrkkyyttä lisättynä.

 

 

 

 

 

Kirjoitus on valmistunut huhtikuussa 2005. Tarkistettu toukokuussa 2005.

TAKAISIN KULTTUURIA HAKEMISTOON